Annons:
Etikettallmänt
Läst 9610 ggr
zayla
2011-08-30 18:04

Blandraser ?

Hej!

Jag är nyfiken på vad det finns för blandraser i Sverige och olika. Min tanke är kring de små hundarna. Försöker hitta någon lämplig tråd här men tacksam för hjälp om man kan göra en lista på vad det finns för blandrashundar och foto ?? Om möjligt??

Hälsn Sara

Annons:
Michaela-N
2011-08-30 18:06
#1

Alltså en blandras är ju en hund med flera raser i sig. Det finns alltså hur många olika kombinationer som helst.

lilldiezel
2011-08-30 18:43
#2

Ja, finns alla möjliga blandraser och mixar.
Gå in på http://dogbreedinfo.com/hybriddogs.htm

så hittar du oerhört många kombinationer man knappt trodde var möjliga! Men det är ju långt ifrån alla.

[Forest]
2011-08-30 23:29
#3

Ett enkelt sätt är att du kollar www.blocket.se kolla listan under djur o sen hundar där kan man skriva sökord om jag ex söker på pudel så får jag upp även blandraser. Blandras kan även vara en renrasig men icke inreggad hund på SKK. Som sakt en drös med olika blaningar o det kan vara vara i en kull helt olika varandra både utsendet o till sättet :) det är carmen med blandras sällan att man kan hitta en likadan :)

PetraKarin
2011-08-31 09:15
#4

Det är nog ingen som kan göra en sån lista dels då inte alla hundar är registrerade efter vilka raser de har i sig och dels eftersom alla inte vet vilka raser som finns i deras hund. En blandrashund kan ha en lång släkthistoria av blandraser som parats och därför är rena korsningar. Vissa blandrashundar blir till efter att en tik rymt och tjuvparat sig med okänd hane.

Däremot så finns det så kallade designerdogs som är blandraser av bestämda erkända raser. T.ex. cockerpoo (cocker spaniel x pudel) och puggle (mops x beagle). Vissa kallar dessa blandningar för raser men de är inte erkända (som ras av en officiell kennelklubb), har ingen rasstandard (kan se ut hur som helst mao) och är helt enkelt bara en blandning av två bestämda raser.
En hel del av dessa kombinationer finns i listor i länken #2 gav.


Achatina
2011-09-01 23:39
#5

#3 Det kan man inte med en renrasig hund heller. Hundar är unika individer, inget som tas fram i fabrik med en "made in china" stämpel i röven ;)

[Forest]
2011-09-01 23:52
#6

5 var inte det jag menade med personligheter utan att - Vlaparna i en blandraskull kan vara väldigt olika varandra. Jag kan se bara på våran fd hund Chanels Valpar hon fick i fd hemmet där var kullen väldigt olika varandra några med kortpäls andra med hennes lockiga päls en del var strävare päls medans vissa fick lång mjuk päls. Olika färger och storlekar som vuxna. Enjas syskon var väldig lika varandra men minst 2 fick den röda färgen de andra mörkaprikosa ingen vart med rakthår eftersom det är pudel inte heller har nån trubbnos eller är fläckiga :)

Annons:
Achatina
2011-09-02 00:09
#7

#6 Ibland är det väl så men inte alltid. Allt handlar ju om genetik. Visserligen blandas den ju upp när någon ras blandas med en annan, men det beror ju helt på hur man blandar. Typ Cirneco dell'etna x Faraohund eller Rottweiler x Dobermann lär ju få Valpar som är i det närmaste identiska. Medan blandningarna Komondor x Irländsk setter eller Border terrier x Aussie lär ge väldigt större fenotypisk variation.

AnneN
2011-09-02 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här har vi ett praktexempel på hur olika kullsyskon kan se ut Skrattande

Velvet (den minre/mörka) & Mischa (den stora, ljusare) är kullsyskon och blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff & dobermann, resterande kullsyskon ser ut som renrasiga amstaffar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linnet
2011-09-02 10:28
#9

#3 Fast blandras kan man ju inte riktigt kalla en renrasig hund utan stamtavla, där blir det ju nåt helt annat, blandras mellan vad då? Jag vet att dom räknas som blandraser bl.a. i försäkringssammanhang, dvs. du får inte livförsäkra dom mer än till ett begränsat belopp, men man kan ju ändå inte säga att det är blandraser om båda föräldrarna är renrasiga och av samma ras.

Att säga vad det finns för blandraser är ju helt omöjligt, då det säkert finns flera tusen olika kombinationer.

[nataschaj]
2011-09-02 11:43
#10

AnneN ka inte du försöka få fram bild på dem andra kullsyskonen? skulle vara så himla roligt! för de är som natt och dag.

Tvärr så ser Moa och Putte likadana ut så där går de ej. Gibbans syskon vet ja ej hur dem ser ut..

Men de  e svårt att säga om blandraser.. de finns blandningar mellan himel och jord.. För många katastrofala hundar lika väl som bra blandisar.

Linnet
2011-09-02 12:40
#11

#10 Jo det kan ju bli hur tokigt som helst, såg en blandras tax, shäfer, kanske inte den bästa kombinationen.

lilldiezel
2011-09-02 13:26
#12

#11 har sett något liknande, rottweiler/tax. En rottweiler i taxkropp! Den bor här i byn och husse (gubbe, 50+) brukar cykla med den runt här. Ser inte klokt ut, hunden drar och sliter och hässjar. Ser inte klokt ut och förstår verkligen inte vad syftet med en sådan hund är..

AnneN
2011-09-02 17:33
#13

#10 Tyvärr har jag inga bilder på de andra och har heller ingen aning om vart de såldes. Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-09-02 18:58
#14

8 väldigt bra exempel vad jag menar med blandraskull :) nu råkar han vara den udda i kullen o de andra är gämna :) Tycker den bilden är så härlig man ser ändå likheter på dom fast inte skulle jag ta dom som kullsyskon iaf :=)

9 man säger blandraser eftersom man inte kan bevisa att de är renrasiga inga papper sen vad man vet själv är en annan 5a jag vet om blandrashundar i 5 genarationer inget säger att de är renrasiga för det. Sen har det mer än bara färsäkring. Jag vet om flera blandraser som är "renrasiga utan papper" o visst gämna o fina kullar men om vi ska se på väldigt många blandrashundar så är det salig blaning och vissa raser är inte så lika varandra det gör att man får då en lite udda kull behöver inte betyda skam o förfärligt dålig. Men ja det är väl lite med carmen för mig iaf att titta på blandrasvalpar eller se kullsyskon :)

Fridaaaa
2011-09-02 19:04
#15

#12 Stackars hund :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2011-09-02 19:07
#16

12 vi har nån liknade variant här med fast hunden verkar inte lida me nhan får inte öka i vikten eftersom han kropp är så stor måt dessa krota ben. Han ser inte bra ut om man ser helheten, me nen trevlig hund och han har bra ägare som ser till att han får bra mortion osv

Linnet
2011-09-02 19:28
#17

#14 Jo men om jag har en kull efter två renrasiga hundar där båda föräldrarna har stamtavla, men väljer att inte registrera valparna, så kan ju inte valparna kallas för blandraser, det finns ju bevis på att dom är renrasiga i form av föräldrarnas stamtavla. Vi har själv en sån hund och vi har tagit en renrasig kull där båda föräldrarna har stamtavla, men var inte intresserad av att registrera kullen.

Men hur som helst så ser jag inget fel med blandraser, tycker det är jättecharmigt.

Zabina
2011-09-02 19:39
#18

Förlåt för OT men jag måste bara fråga #17. Varför reggar man inte en kull från renrasiga föräldrar? Är verkligen inte insatt och har därför inga åsikter om det, men har länge undrat varför man inte gör det.

Linnet
2011-09-02 20:12
#19

#18 Det kändes inte nödvändigt eftersom valparna bara skulle vara till sällskapshundar.

[Forest]
2011-09-02 22:47
#20

17 en fråga vad är det för ras på valparna? Har du gjort alla rastypiska tester och ställt ut hundarna? Och det är rätt roligt min uppfödare säljer bara sällskapshundar med´fast inreggade hon anser det minsta som krävs är att regga in det är mer kostsamt allt före parning,utställningar, och alla tester och rönken ska göra.

Annons:
Linnet
2011-09-03 07:09
#21

Är inte det minsta intresserad av utställningar, så tiken är inte utställd, hanen som vi inte äger, är utställd en gång. Det är långhårig tax, så det är inga tester eller röntgen krävs.

Anibaz
2011-09-03 08:03
#22

#19 Men ni förstör ju för valpköpare genom att inte regga. Om dem skulle vilja tävla bland eliten så går inte det, för att ni inte orkade regga. Det kallar jag oseriös avel så det bara sjunger om det.

Linnet
2011-09-03 08:27
#23

#22 Men valpköparna köper ju valpen i vetskap om detta, skulle dom vilja ha en hund att tävla och ställa ut, så skulle dom ju köpa en reggad hund. Priset blir ju så klart därefter också. Så jag ser det ju hellre som att vi ger dom chansen att köpa en renrasig hund, som dom kanske inte hade haft råd med annars. Vi har bara nöjda köpare. Är väl inget konstigare än att avla fram blandraser, bara det att här vet du vad du får, det vet man ju inte om man köper en blandras.

Zabina
2011-09-03 09:42
#24

#23 Jag förstår hur du tänker. Men, är det väldigt dyrt att regga?

[Forest]
2011-09-03 09:45
#25

24 Nej

[Forest]
2011-09-03 09:49
#26

23 när man läser på lite om tax så ska de visst göra vissa hälsoundersökningar med att utesluta utställning fattar jag inte eftersom det ger än mer syn på vad man tillför själv i aveln.

Zabina
2011-09-03 09:56
#27

#25 Vet du vad det kostar ungefär?

Annons:
[Forest]
2011-09-03 10:02
#28

27 nej o tyvärr är uppfödaren på tävling denna helg o lite svår att få tag i men det kan jag kolla upp med henne fast inte idag Flört

[Forest]
2011-09-03 10:05
nybban
2011-09-03 10:14
#30

Har råkat skriva alla inlägg på dotterns (Linnet) inloggning, men det spelar mindre roll.

#26 Där har du fel, det behövs inga hälsoundersökningar för tax för att få regga Valpar. Det har tidigare varit krav på ögonlysning, men det är borttaget för ett par år sen.

Har aldrig begripit mig på detta med utställning, tycker bara det är ett jippo, som jag aldrig skulle vilja utsätta mina hundar för. Jag vill ha sällskapshundar rätt och slätt och det är vad mina valpköpare också är ute efter. Skulle jag vilja föda upp Valpar för utställning, så skulle jag måsta ställa ut föräldrarna också och det är jag inte intresserad av. Så den som är intresserad av en valp för utställning, skulle ändå inte köpa en valp av mig, även om den hade stamtavla, så resonerar jag.

#27 Det kostar 560:- per valp att registrera Valpar efter icke meriterade föräldrar, billigare efter meriterade. Sen ska man vara med i SKK eller annan rasklubb och från och med tredje kullen man vill regga, måste man även ansöka om kennelnamn och det tror jag kostar 1200:-

Lite konstig är det ju att så många har åsikter om detta. Skulle jag föda upp blandrashundar, vilket jag även haft, så är detta helt ok, men om jag föder upp en renrasig kull och väljer att inte regga så är det inte OK. Tilläggas kan att jag kan regga valparna ända fram till 5 månaders ålder. Dom är nu 4 månader.

Hunden på min "avatar" är en egenuppfödd blandras mellan långhårig tax och pekingese.

[Forest]
2011-09-03 10:29
#31

30 Då är det billigt att regga in sin kull. Jag ser inget stress i utställning pga jag åker på andra saker som tävlingar och det för att få en hund som kan sova trots att det händer mycket runt omkring. Jag tycker det är bra att man visar sin hund, men visst ser jag att en del inte klarar av utställning just för det du säger stressade o ser olyckliga ut. Du o jag är olika, jag kan ta ditt sätt att se på ej inreggade kullen. Men jag ser ingen fördel alls i att strunta i det, vi är olika du o jag. En fråga hur många kullar har du avlat fram mer än 2 är det väl iaf eftersom du hade blandraskull rätt nyligen?

zayla
2011-09-05 11:43
#32

Hej!

Jag får tacka för informationen från er som svarade i början… men sen har jag inte haft tid o kolla fast jag sett att det drällt in svar. Ser nu att tråden har avvikit sig en aning från grundfrågan.

Jag hittade en hyfsad sida om olika blandrashundar. Men vad jag kan se så verkar det att flesta är tagna utomlands.

Vad finns det HÄR i Sverige ?? Hur vet jag vilka som har blandrashundar osv. ? Den biten är lite svår o hitta på nätet.

Kan det vara god idé och regga dom som blandrashund för då ser man vem som är ägare och kan kontakta. Men att det finns anmärkning att vissa hundar kan inte delta i tävlingar osv.

Bara en tanke.

nybban
2011-09-05 12:12
#33

#32 Du kan ju kolla på blocket, där finns massvis med blandrashundar. Blandrashundar går inte att regga i Skk, men det finns ju en del föreningar för blandrashundar.

Vad beträffar vad det finns för blandraser i Sverige, så går det ju inte att svara på, då det finns hur många olika kombinationer som helst, vissa hundar kan ha 5-6 olika raser i sig, andra kanske bara två. Själv har jag fött upp tre kullar med blandraser, den första var mellan renrasig korthårig tax (mamman) och pappan var 50% kavaljer 25% jack russel 25% pappillon. Andra kullen var mellan långhårig tax och pekingese och tredje kullen mellan korthårig tax och Pekingese/långhårig tax Min son har också en blandras, mamman jack russel/lancashire heeler, pappan coton de tulear, han ser mest ut och är som en jack russel trots att det bara är 25%, så hur dom olika rasernas utseende och mentalitet ärvs är nog väldigt individuellt.

#31 Ja visst har jag haft fler än två kullar, ska jag räkna 20 år tillbaka i tiden så har jag väl haft ca 12 kullar uppdelat på 5 tikar. Dom flesta renrasiga men utan stamtavla, eftersom jag i dom fallen inte kunnat registrera pga att ena föräldern saknade stamtavla. Den kullen jag haft nu är den första kull som jag kunnat registrera, men som sagt, jag hinner ännu registrera dom om jag (och ägarna) vill. En blandraskull hade jag i maj 2010. Varför undrar du det förresten?

Fridaaaa
2011-09-05 12:25
#34

#32 Finns alla möjliga blandningar, omöjligt att säga vilka som finns eller inte :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[nataschaj]
2011-09-05 13:07
#35

Man kan, inte säga vad för blandningar det finns. Det kan finnas med bara 2 olika raser. Eller 1 ras (utan stamtavla, klassas som bland) Sen fiinns det dem med 10 raser i sig. (sett än med 13 raser i sig, å man såg alla raser i hunden utseendet mässigt)

Katastrof och blanda hej vilt tycker jag.

Som många gör, blandrar med olika raser..som blir helt galet.

Eller så blandrar dem en liten hund, med en stor hund.

PetraKarin
2011-09-05 13:39
#36

TS vad menar du egentligen?
Du säger att tråden gått ifrån grundfrågan men det enda vi gjort är att försöka förklara att din fråga inte finns något svar på eftersom ordet BLANDRAS förklarar sig självt. En blandras är en hund med olika raser inblandat, det kan vara en planerad korsning mellan schäfer och labrador eller en polsk import där vi inte har en aning vilka raser dess släktingar är, som exempel.

Som svar på #32 så vill jag säga att jo det är ju precis det man gör, registrerar dem som blandras. Det är i Sverie lag på att märka och registrera alla hundar i jordbruksverket och där skriver man chipnummer, ägarnamn, tilltalsnamn på hunden samt vilken ras alternativt att det är blandras.
Och jo det går visst att tävla med blandraser, du får helt enkelt skaffa en Tävlingslicens hos SKK, inga konstigheter. Det enda är att hunden inte kan få några titlar eftersom det inte går att ställa ut den. Däremot finns blandrasföreningen Blandis som anordnar specialutställningar med mera och register.
Varför i hela friden vill du kontakta alla i landet som äger blandras?? Det låter konstigt.


nybban
2011-09-05 14:57
#37

#36 Men jordbruksverket har ju bara en sk. ägarregistrering på alla hundar, där framgår det ju bara att det är en blandras, det har ju inget att göra med den registrering som man gör hos SKK med renrasiga hundar.

PetraKarin
2011-09-05 15:24
#38

#37 Nej precis. 
Men registreringen hos jbv gör alla.


nybban
2011-09-05 18:16
#39

#38 Ja det är ju bl.a. för att en upphittad hund ska kunna spåras till ägaren.

[Forest]
2011-09-05 19:18
#40

33 jag bara fråga eftersom jag vet sen innan att du har avlat inte något negativt utan jag vet att du har en del kunskaper :) jag kan nästan inget om avel eftersom jag inte satt mig in i det än får se om jag gör det inget jag har på min lista än iaf de närmaste 2 åren :D

nybban
2011-09-05 21:37
#41

#40 OK, jag förstår=) Jo en hel del kunskap har man ju fått genom åren. Fast när jag hade första kullen, kunde man ju inte så mycket, hade väl läst en del i hundböcker, men man hade ju inget internet då, så det var en helt ny upplevelse och väldigt annorlunda, eftersom det kom tre Valpar mellan 8 och 9 på morgonen och sen var allt frid och fröjd trodde jag, tills på kvällen vid 18-tiden då det kom tre Valpar till. Men det gick bra och alla var friska och välskapta.

Annons:
PetraKarin
2011-09-05 21:55
#42

#39 Precis. Men TS menade på att man borde registrera alla blandrashundar. Och det gör man ju redan. Hos JBV. Sen finns det några som även registrerar sina hos Blandis. Och alla renraser registreras hos SKK.


Linnet
2011-09-06 07:13
#43

Fattar ändå inte vad TS är ute efter, att man skulle kunna kontakta blandrasägare för att dom är registrerade, nåt sånt register finns ju ändå inte. Varför vill man ha kontakt med blandrasägare, i så fall kan man ju gå ut på promenad och prata med hundägare eller kontakta via blocketannonser, förstår inte riktigt. Klart att man inte kan hitta vilka som har blandrashundar på nätet, lika lite som man kan hitta vilka som har renrasiga hundar.

PetraKarin
2011-09-06 08:22
#44

#43 Precis. TS följdfrågor är lite märkliga.
För det finns massor bra svar och information i tråden nu.


zayla
2011-09-06 18:02
#45

Vem är TS ? Är det mig ni menar ?

Inget ont, alla svar är bra. Jag har ingen hund för närvarande och har en kompis som har en blandras och därför har jag ingen kunskap om detta.

Det som jag tänkte, om det fanns någonstans att hitta register på uppfödare och blandrashundar. Men genom era svar så förstår jag att det verkar svårt. Så man får försöka "surfa" vidare där…

#36 har inte tänkt att kontakta alla i landet. Bara se vilka som har just den o den rasen ifall man vill köpa en blandis. Se mitt svar i stycket ovan.

Men som sagt, ni har gett mig många bra svar som jag får grunna vidare på. Och jag känner just nu att jag inte behöver mer svar för tillfället.

#43 Som sagt…. jag känner inte till kring uppfödare med blandrashundar därför frågar jag ER vad ni har för kunskaper kring här. Då kan det komma lite konstiga frågor om man är okunnig. Ditt svar känns nedtryckande, det finns faktiskt människor som inte har kontakt med folk som har blandrashundar.

Om någon känner manad att ge ytterliggare info skriv gärna lite till innan jag ber moderatorn till denna sajt (vem??=) att låsa tråden.

Linnet
2011-09-06 18:59
#46

#45 TS betyder trådskaparen så det är du.

Blandraser är ju ibland planerade parningar, men lika ofta är det ju tjuvparningar och en blandras är ju ingen egen ras utan just en blandras. Vill du skaffa en blandras så gå ut och leta på blocket. Det finns ju inte direkt nån som kallar sig för uppfödare av blandrashundar. Sen kan du ju knappast tänka att du vill ha just en blandning som du tycker verkar bra heller, för det är ju inte alls säkert att det blandningen finns, man får helt enkelt ta det som finns i blandrasväg om man väljer att skaffa en blandras, likaså kan ju valparna i en blandraskull vara väldigt olika både till utseende och temperament, så man vet ju aldrig riktigt vad man får och vilken av föräldrarna som dom har ärvt sina anlag av. Men inget ont om blandrashundar det är ofta trevliga hundar, men det kan ju ibland bli väldigt tokiga och helt ogenomtänkta kombinationer.

PetraKarin
2011-09-06 19:20
#47

#45 Vi menar inte alls att vara nedtryckande utan tycker bara att dina frågeställningar är lite konstiga, det kan ju vara så ibland och det måste man få lov att tycka.
Ibland kan det vara väldigt svårt att förstå varandra genom bara ord.

Men jag tror jag förstår nu vad du är ute efter och varför du inte riktigt förstår. Så kallade designerbreeds är planerade blandningar mellan i förväg bestämda raser (t.ex. schabrador, puggle, cockerpoo) men dessa är fortfarande korsningar och "bara" blandraser alltså finns ingen registrering av dessa (förutom den obligatoriska hos jbv) likt den för renraser hos skk. De har ingen rasstandard, ingen uppföljning etc. så de kan inte räknas som ras.

Annat kan det ju vara i USA, där kanske de har mer välkänd registrering och prestigeönskemål för dessa men det är fortfarande korsningar och ej erkända raser.

Ordet blandras betyder precis vad det är, en blandning mellan olika raser och kan vara precis vad som helst. Därför finns det ingen särskild registrering som helst, om du vill hitta någon uppfödare som planerar blandraskullar får du söka på blocket.se och andra annonssidor eller möjligtvis blandis.se .
En blandras kan vara en planerad "designer breed", en oplanerad tjuvparning med visserligen kända föräldrar och lika gärna en gatuhund med flera generationer av konstiga blandningar i släkten och fullkomligt okänt ursprung.
En blandras är ofta lika oplanerad som en prestigeavlad jakthund är välplanerad.


Linnet
2011-09-06 19:36
#48

Vanligt är ju också att para golden/kungspudel (goldendoodle) och labrador/kungspudel (labradoodle) för att få fram en allergivänlig ras som kan användas till sevicehundar.

Annons:
[iurochskur]
2011-09-06 19:39
#49

Detta kanske vore en bra idé till en artikel. Att lista alla blandraser vi har här inne. Med bilder. Vore lite skoj.

Jag har en Phalene/papillon/shitzu.

Har många olika bilder på henne.

Michaela-N
2011-09-07 08:39
#50

#45 Säg till när du vill ha den låst så fixar jag det.

Jag har inte sett några nedtryckande svar? Vilka syftar du på?

Linnet
2011-09-07 10:14
#51

#43 Ursäkta om du tyckte mitt inlägg var "nertryckande" men jag hade lite svårt att förstå problematiken. Kontakt med såna som har blandrashundar kan man ju ha om man känner nån som har det. EN blandrasparning tillkommer ju ofta av en slump, vilket även mina blandrasparningar har gjort, därför inte sagt att jag skulle parat hur som helst, ex para en hund med hängöron med en hund som har uppåtöron brukar ju ofta resultera i varken eller, öronen lite på halvflax, då blir det lite knasigt tycker jag, fast en del kanske tycker det är charmigt. Men just då hittade jag ingen hanhund av samma ras och ville gärna ta en kull, så då fick det bli blandrasparning.

Ove-D
2011-09-12 09:50
#52

När vi skaffade en kull med Valpar så ville vi ha liknande individer i exteriör, temperament och användning.

En del bilder har ni här:

Bintan
2012-06-03 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag har två blandrashundar Glad Hur goa som helst.

Bella min tik är runt 5 år skulle jag tro. Henne fick jag ta över från en a-lagare som inte tog hand om henne. Därav så vet jag inte riktigt vad hon är för ras. Man skulle kunna tro att hon är en mycket liten rottweiler i en tax kropp. Jag vet bara att det är lite rottweiler i henne.

Loke min ettåriga lille skrutt är 25% pekinese och 75% rottweiler. Tro det eller ej!

When nothing goes right...go left.

http://bintan.bloggsida.se

Upp till toppen
Annons: