Annons:
Etikettallmänt
Läst 8267 ggr
[Nalle-]
2011-07-24 17:03

Labradoodle?

Är lite nyfiken på "rasen" labradoodle. Finns den i Sverige? Någon som verkligen avlar på den till sällskap, eller endast till terapihundar?

Har blivit helt fäst vid retrieverraserna men jag tål inte deras päls.

Annons:
Sophey
2011-07-24 17:12
#1

Jag rekomenderar dig att lasa pa lite mer om rasen, eller rattare sagt blandrasen eftersom om du last om rasen hade du vetat att den finns i Sverige och att den ar en popular familjehund vilket betyder att den avlas till sallskap.

Det ar dock ingen garanti att du tal hunden bara for att den har Pudel i sig.

Medarbetare på matlust

AnneN
2011-07-24 17:15
#2

Googlade på labradoodle, svenska sidor och hittade dessa på första sidan:

http://labradoodles.nu/

http://www.labradudel.se

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Achatina
2011-07-28 03:19
#3

Tål inte pälsen, hur?

Ska du köpa hund är det bäst att du köper en vuxen som du vet att du klarar av. Valpar och unghundar har mer allergener i pälsen. Sen finns det ju olika retriever raser, bla curly coated retriever som ser ut som en krullig flat. Vet inte om CCR är lika hårt drabbad av allergier och cancer som flatten är men det är ju ett altenativ. En annan retriever med underlig retriever päls är chesapack(stavning?) bay retriever.

Själva egenskaperna hos retriever rasen finns ju hos andra hundar inom samma rasgrupp.

Anibaz
2011-07-28 09:27
#4

Tycker labradoodlen verkar vara en väldigt fin och lyckad blandras, så du borde absolut åka och träffa en valpkull och se hur det går med allergin.

[Forest]
2011-07-28 10:12
#5

jag har en son son itne tål alla hundar. Vi har kört på lite små säkra kort, CCD och Pudel är 2 raser vi vet om att han klarar av helt både Valpar och vuxna hundar. Jag kan oxå säga att jag har flera bekanta som inte tål hundar men de har egna vanliga fällande raser ena har schäfer, min kompis badar henne 1 gång i veckan med milt hundschampo och slipper på så vis "allergi". Just labradoodle har jag hört en del gott om men tänk på att just sällskapshundar kräver sitt oxå. Jag hade helt klart skaffat en valp men först hittat en bra uppfödare o sen hälsat på sniffat och umgås med hundarna. De har blandpäls så det kan  vara svårt o veta exakt hur pälsen blir. Tycker det låter som en mycket trevlig blandras iaf :)

[Nalle-]
2011-07-28 10:48
#6

Tusen tack för alla svar! Glad Ska kolla runt lite mer om rasen, än är inte en ny hund aktuellt men jag vill gärna veta allt om de raser jag är intresserad av innan det är dags.

Saken är den att jag känner av alla raser (iaf de jag träffat) som fäller, åtminstone vår och höst när de fäller som värst. Annars kan det gå hur bra som helst! Men jag vill ändå vara på den säkra sidan och välja en ras som inte fäller eller fäller väldigt lite. Problemet är ju alltså att man inte kan veta hur mycket labradoodle'n fäller förän den blivit vuxen?

Att fara och träffa Valpar skulle inte vara till så stor hjälp då jag känner av alla Valpar, även de som inte fäller. Hellre då att kanske få åka till en ägare till vuxna hundar och få känna efter där. Glad

Annons:
[Forest]
2011-07-28 10:57
#7

6 tål du andra djur ser att du har kanin iaf :) För det var lite så vi fick tänka när det gäller sonen att träffa en drös hundar + Valpar sen låta han bli pussad och gosa med dom och hela den biten. På det viset prova vi pudel o det var klockren träff.  Uppfödaren hade inget annat djur som kunde störa vad han tål o inte. Vi hade även blandrashund softis-gleen+ nån mer ras i henne. Hon fällde men inte alls så som fällande ras, hon hade blandpäls ryck o ickefällande som softis. Våran son tålde även henne. Så där har du med en ras du kan fundera lite på antar du gillar mellan-större hundar? softis kan vara oxå en ras o fundera på.

[Nalle-]
2011-07-28 11:08
#8

#7, Jag är allergisk mot alla pälsdjur, mer eller mindre :) Kaninerna bor utomhus, annars hade jag nog inte kunnat ha dom.

Som du kanske sett har jag varit inne väldigt mycket på mellanpudel, men jag gillar också lite större hundar… Har faktiskt kollat en del på softisen med, hade en granne med en sådan och han var verkligen go! Kände aldrig av honom heller :) Men jag har hört att terriers kan vara lite väl envisa? Inte säker på att det stämmer, har inte läst på så mycket.

Fridaaaa
2011-07-28 15:25
#9

#8 Terriers är oftast envisa ja, men finns undantag sedan beror det på ägaren med, hur mycket tid man är villig att lägga på t.ex träning. Det är så man måste tänka på när man väljer hund :) Vet bla en cairnterrier som lydde kanon! Och vet en med irländsk terrier som tävlar Agility och lydnadsklass 1 med henne :) Envis hund = envis ägare:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Achatina
2011-07-28 21:35
#10

Skilljer sig rätt mycket mellan terrier raserna. Vissa raser är hårt avlade på att vara bra arbetsdjur typ jack russelln (som ofta är så vassa att de gärna bitts oprovocerat - sitter just nu med ett blåmärke större än en 5 krona på benet efter en JR). Medan tex Bedlingtonterriern lite "felaktigt" kallas för terrier, de är snarare som en blandning mellan pudel och vinthund dvs rätt jämn i temperamentet. De saknar det där riktiga terrier temperamentet. De fäller ingenting heller och är generellt sett väldigt friska. (Enda rasbundna sjukdomen gen testas alla hundar för och sjuka hundar utesluts ur aveln, bärare paras inte med andra bärare osv.) Dock ser de ju lite lustiga ut i sin utställningsklippning, men struntar man i att klippa de så ser de ju lagom ruffsiga ut.

I övrigt så har ju pudeln (om man går on topic) addisonssjukdom och diverse cancer sjukdomar som rasbundna sjukdomar. De verkar även vara drabbade av mentalfel rätt ofta. Kan vara värt att ha med i beräkningen även om man köper blandras så finns ju problemen kvar även om man blandar upp det (kan ju komma liknande problem från anda sidan också).

[Forest]
2011-07-28 22:42
#11

8 envis var verkligen inte chanel vi kalla henne inte för inte shanel som är så snäll. Jag tycker inte terrier är envisna ett dugg mer att de inte kan vara intreserade alla gånger. Men man får en mycket trevlig ofta tycker jag smart hund med. Softis är lugnare tycker iaf jag, eller de jag träffat ;) en kennel med lagom aktiva dess var väldigt trevliga kärvänliga.  Är du aktiv så hade jag tagit mig en titt på mellanpudel om du vill kan du få PM ang hjälp att leta bra uppfödare där man avlar på bra hundar

10 ang pudel är det Addison du menar så rör den storpudel, canser hmm jaså det har jag inte hört men mer intresserad av dvärgpudel. mentalfel där håller jag inte ett dugg med dig, felet är att ofta tar pudeln som ren sällskapshund o då får man en mycket smart hund till göra dumheter, de har inget arbete så jobbet blir vara en jävlig hund. Jag rör mig mer o mer bland pudlar o då är det en av alla dessa jag har träffat jag tänker ne fy den hunden skulle jag inte vilja ha alls, men då är den från en kennel jag har hört avlar på mindre bra hundar.

[Nalle-]
2011-07-28 23:00
#12

#9, Kommer lägga ner väldigt mycket tid på träning med min blivande hund! Vovven jag har nu är så lat, han vill inte alls gå promenader (trots att jag gjort de roligare med en massa aktivering längst vägen) och träning tycker han bara är roligt korta stunder ett par gånger i veckan. Ibland kan det vara skönt att ha en hund som är så pass nöjd med livet, men oftast rätt tråkigt bara Flört

#10, Bedlingtonterriern tycker jag är, rent ut sagt, ful i utställningsklippningen. Men man kan ju hålla dom nerklippta och det viktigaste är ju inte hur dom ser ut. Tycker inte pudeln är den vackraste rasen heller, men den verkar vara otroligt härlig att jobba med! Tråkigt då att höra att den verkar bära på så mycket sjukdomar, det har jag faktiskt inte kollat upp.

#11, Kräver en softis mindre aktivering och motion än en mellanpudel? Trodde terrier var krävande raser! Vet att pudlar också kräver väldigt mycket av sina ägare, och som jag tidigare nämt vill jag ha någonting att jobba med, men de är ju ändå rätt små. Förutom storpudlarna, men jag gillar de mellanstora mer.
Tusen tack för att du erbjuder dig att hjälpa mig hitta en uppfödare, men än är det minst två år kvar innan jag kan skaffa mig en egen hund. Glad

Känner att jag/vi glider iväg från ämnet, men jag tycker det här är intressant! Det finns så otroligt många härliga raser att välja bland.

[Forest]
2011-07-28 23:13
#13

12 allså jag träffar ju mellanpudlar som tävlar Sm agillity o mer sånt de är riktigt arbetsnarkomaner. Smarthet har dom men en sak kan man tänka på att man måste lära sig pudel off-knappen i alla lägen. Men visst de kan ta en softdag eller två, men sen måste de göra något vettigt Flört De softisar jag träffar kör lydnad och agillity men de är inte alls lika vad ska man säga Obestämd j**** inammat lite så kan man kanske säga. Att de är envisa hmm nja de gör inte alltid man ber om utan de kanske har annat intresant o göra för stunden Flört Jag gillar softis men där bör man läsa på även en del, denna ras är den som bitit en del barn o riktigt illa, men våran blandras skulle aldrig tänka sig bita nån. Själv ska vi skaffa dvärgpudel nästa år men då får det någ bli en tysk :) dok dvärgpudel för vi är svaga för dessa små sötnosar

Annons:
[Nalle-]
2011-07-28 23:39
#14

#13, Tycker mest det är bra att de vill ut och jobba, då har man som inget annat val än att följa med ut! Flört Fast SM i agillity är inget för mig, jag hatar att tävla! Haha. 
Självklart kommer jag läsa på tonvis om alla tänkbara framtida raser, just nu spånar jag bara lite. Älskar som sagt golden och labrador också, det var ju därför jag startade den här tråden från början. Var besviken över att jag inte tålde dom tills jag kom på att det faktiskt fanns något som kallas "labradoodle"!

Nej, just nu står valet mellan pudel(mellan), Softis och Labradoodle. Får helt enkelt se hur det blir Glad

[Forest]
2011-07-29 10:21
#15

14, då tycker jag man ska läsa på raserna och se för o nackdelar, räkna ut vad man vill med sin hund o den biten med se vem passar in bäst.

Fridaaaa
2011-07-29 10:27
#16

#10 Där har du fel. En terrier biter inte oprovocerat! Dem är som "alla andra hundar" fast oftast mer envisa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Achatina
2011-08-06 16:10
#17

Hur som, bör man välja kennel med bra MH resultat oavsett ras.

malignmalin
2013-05-02 15:49
#18

Lite gammal tråd, men jag är labradoodleägare och jag är totalt förälskad i rasen! Man kan läsa mer om oss på vår blogg: labradoodlemania.blogspot.com

Ove-D
2013-05-03 12:03
#19

Vilken storlek på pudel används till labradoodle?

[Nalle-]
2013-05-03 19:41
#20

Oj, vad kul med den här gamla tråden! Idag väntar jag hem en storpudel till sommaren.

Tycker fortfarande "labradoodles" verkar riktigt härliga, men efter att ha träffat ett par storpudlar så var jag såld. Fanns ingen tvekan om att jag skulle ha en annan ras :) Jättefin hund du har #18!

#19, Antar att det är storpudel, då mellanpudlarna i regel är så små.

Annons:
malignmalin
2013-05-06 06:57
#21

Ja, man använder sig av storpudeln från början, även om man i Australien och USA och runtomkring kan hitta även mindre varianter.

Sennia
2013-07-19 16:55
#22

Sonens flickvän är pälsallergiker och är mycket allergisk mot mina bichon havannais som brukar vara vänlig för allergiker. Vår nya hund är en labradoodle som vi haft några veckor bara än. Den gör att hennes ögon kliar och näsan rinner måttligt, trots medicin. Den gör inte att halsen svullnar vilket strävhåriga raser gör. Hon klara Lhasa apso bäst vad det verkar. Hon kan klappa valpen liiiiite om hon genast tvättar händerna. Inte roligt. Desensibilisering har föreslagits av läkare, men hon är inte så pigg på det. Men valpen är ljuvlig på alla sätt annars.

TjockaBerta
2013-07-19 21:30
#23

#22

Man kan "vänja" sig efter ett tag om man har tur. Att man utsätts för det man är allergisk mot och bygger upp ett försvar. Så har det varit för mig.

Första månaderna med en långhårig chihuahua var jättejobbiga. Veterinären sa att jag skulle hålla hunden så ren som möjligt och städa hemma så mycket det gick. Jag har aldrig haft så rent hemma 😃

Jag hade en borderterrier som daghund ibland och då blev det värre. Ingen av de hundarna kom in i mitt sovrum. Jag måste ha en hundfri zon i huset.

Efter en tid la sig mina symptom. Jag blev inte helt bra men det var OK i alla fall. Efter att jag hållit på med hunden/hundarna måste jag så klart tvätta händerna och inte ta mig i ansiktet. Känner jag av hunden mycket måste jag också tvätta ansiktet men det funkar. 

Idag har jag en cockerpoo som jag tål helt och en dvärgpudel som jag kan reagera på ibland. 

Fast det måste vara lättare att bygga upp ett försvar om man träffar hunden dagligen.

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
2013-07-20 01:47
#24

#23 O ibland blir det värre o värre med tiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: