Annons:
Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 7887 ggr
agnesfh
2011-07-13 19:49

Sprollie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en Sprollie (springer spaniel, border collie blandning) och jag letar nu efter fler glada sprollie ägare! Vill gärna få se bilder, höra historier och veta hur era sprollies är :D

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Annons:
[Forest]
2011-07-13 21:04
#1

Ska jag vara ärligt tror jag du är rätt själv om denna blandras Flört Söt är hon o givetvis hoppas jag fler har denna blandras och kan säga lite hur deras är :)

agnesfh
2011-07-14 16:36
#2

Nej själv är jag inte, men dock är dom inte så vanliga i Sverige. Däremot är dom otroligt populära i usa och england :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Forest]
2011-07-14 17:45
#3

En fråga är du helt 100% säker på att det är bara dessa två raserna i henne? Tänkte det är väldigt korthårig hund o ingen av de raserna är så korthåriga som din Obestämd Och efter sökt på Sprollie bilder så ne ingen jag ser är så korthårig. Vi hade en blandras med med 2 raser men enligt uppfödare av dessa raser säger det är omöjligt att hon är av dessa raser enbart pga hon har vita tecken ingen av dom raserna ger vitt i sig, därmed vet man riktigt inte om det är sanning man får när man skaffar blandras. Att det gömmer sig raser längre bort är någ ganska vanligt.

agnesfh
2011-07-14 18:20
#4

Jag är ej 100% säker att hon är endast dessa två raser, men att det är bordercollie och springer spaniel i henne är jag säker på då det märks tydligt på hennes beteende och en del i utseendet, men ja, pälsen är ett stort frågetecken. Jag har sett korthåriga Sprollies, men som du la märke till med är ingen fullt så korthårig som min. men ja, det är ett frågetecken såklart och tror aldrig får svar på den frågan heller :/

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

DeniceP
2011-07-14 21:06
#5

Kan det inte vara korthårig BC då? Alltså blandningen?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Forest]
2011-07-14 21:21
#6

5 fast korthårig BC är inte så korthårig, ofta är de mer som vanlig schäfer/labb päls inte så extremt korta hårstrån som denna.

4 det är svårt med blandisar att man nästan aldrig kan vara hundra om man själv inte ser parning och stamtavla på fäderdjuren vissligen ska man kunna dna testa men då tror jag att man ska ha en ras man "tror" kan vara inblandad. Din tjej är jätte söt iaf bara lite förvånad att hon är så jätte korthårig :)

Annons:
DeniceP
2011-07-14 21:43
#7

6 Men, en kompis till mig har en korthårig BC och hon har i princip så kort päls? :O På sommaren iaf!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Forest]
2011-07-15 09:57
#8

7 jaså jag har bara sätt korthåriga BC med lite längre päls.

Sophey
2011-07-15 13:05
#9

Grannens korthariga Border Collie har ungefar sa kort pals sa det ar mycket mojligt att hunden endast har dessa raser i sig.

Medarbetare på matlust

Achatina
2011-07-28 04:06
#10

Som springer spaniel ägare ser jag absolut ingen likhet (förutom till färgen) mellan mina hundar och din hund. Finns ju andra korthåriga jakthundar med den färgen som nog är mer lämpliga kandidater att anta att finns i din hund.

[Forest]
2011-07-28 10:13
#11

10 är ju lite det som är charmen med blandras de kan se ut hursom helst :)

Achatina
2011-07-28 21:38
#12

#11 Den "charmen" finns även på renrasiga hundar. Bara för att de är renrasiga betyder det inte att de ser ut så som standarden säger att de ska.

tossig_
2011-07-29 10:31
#13

12# tror hon menar att med blandras så kan man aldrig veta 100% hur valparna kommer att bli, utan de kan se ut hur som helst. något sån är helt underbart

med renrasiga avlar man ju oftast på utseende eller på deras färdigheter. de är framtagna för en enda sak, det är oftast inte blandraser

Annons:
Magglo
2011-08-04 20:20
#14

Jag har en 5-åring som jag tror är en Sprollie. Honom fick jag när han var 1 år. Och nu har jag köpt en till. Han är 12 veckor nu, och är 3/4 springer spaniel och 1/4 Border collie. Jag hoppas nturligtvis att jag får det bästa, och att han blir lik min 5-åring. (I familjen har vi även en ren BC på 9 år, som hjälper till att "fostra" den lille).

Hittills är allt superbra. Han är lyhörd, kontaksökande,trygg i sig själv, och oerhört glad av sig, och tillgänglig. Det ska bli spännande att se honom växa upp!

Försökte lägga upp bild, men det blev unknown error  :-(

agnesfh
2011-08-05 14:29
#15

#14 oh vad roligt! Du kanske kan försöka lägga upp bild igen, så kanske det fungerar denna gånger, hade varit spännande att få se :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Magglo
2011-08-05 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu verkar det fungera bättre!! Roligt!

Första bilden är på Jack som är 12 v nu.

Magglo
2011-08-05 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En till på honom!

Magglo
2011-08-05 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och detta är alltså de andra två. Sprollien (?) Geoff till vänster, och BC Kira till höger.

Magglo
2011-08-05 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Man får leta länge innan man hittar ngn sötare (tycker jag). Och jag kan väl inte vara partisk?  :-)

Nu ska jag sluta bildbomba er.

HA det!

Achatina
2011-08-06 16:33
#20

Gillar man "sprolliens" utseende så är det kanske läge att checka in raserna Drentsche patrijshond och Stabyhoun.

Annons:
agnesfh
2011-08-07 19:31
#21

#19 Vilken riktig liten sötnos! Jätte fina hundar har du :D

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Magglo
2011-08-08 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack! Det ÄR så roligt att ha så trevliga hundar. Idag blev de vaccinerade, och den lille fick sitt pass. Skojar om att han kan åka till "Mallis" nu  ;0)

Hade glömt va fort dom små växer! Han ökar med ett kilo i veckan. Tur attd et bara är 52 veckor på ett år :-)

Igår fick vi besök av Jacks syster. Dom lekte hej vilt. det blir ju kul med en lika stor, lika gammal, och ganska på lika villkor. Systern var ngt mindre, och hade lite bättre koordination på sina ben.

agnesfh
2011-08-09 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hahaha, fast lite ung är han väl för Mallis än ;)

Det är så roligt att se på när hundar leker, särskillt klumpiga små Valpar! Livet hade varit allt bra tråkigt utan dom fyrbenta, inte sant? :)

Min tjej har börjat löpa nu så hon är väldigt ledsen över att inte kunna leka med sin bästis, pitbullen Morgan. Men gladare blir hon då av att få leka i trädgården! Att hoppa igenom ringarna är tråkigt tycker hon, att hoppa över är mycket roligare!!! Men nu har hon fått lära sig "igenom" och "hoppa" så att sådana här misstag inte ska bli för många, haha! Inte för att vi tävlar eller liknande… men iallafall! :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

toppenblandning
2013-05-23 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Möt våran fyrbenta familjmedlem Bongo - en sprollie, blanding mellan Borde Collie (pappa) och Engelsk Springel Spaniel (mamma)!

Han är en härlig lekkompis till våran 3-åriga dotter! Han älskar att leka med barn, apportera och simma! Bongo brukar dra publik när han slänger sig från bryggan - en härlig syn!

Även om han är en blandning mellan två aktiva hundar, så är han väldigt lugn hemma. Men när han väl kommer ut, så är det fart som gäller. Så länge det är nåt att apportera spelar inget annat någon roll, inte ens en löptik kan ta hans fokus från apporten. Han är en bra löparkompis till matte och bra jobbakompis till husse.

vallhund
2013-05-24 05:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Fähundeen korthårig BC

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2013-05-24 05:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Lillvispan korthårig BC, Engelsk stam. Fähunden var NZ stam

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2013-05-24 05:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En till på Fäis. Båda reg i SKK/Vallreg, dessa var mina två senaste BCs.

Har aldrig sett BCs med speciellt mycket mindre/kortare päls en dessa två, de är så korthåriga BCs brukar se ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: