Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 7996 ggr
ElinKee
6/20/08, 12:06 AM

Tibetansk spaniel

Har en tibbe kille som blir 3 år i november. Skulle vilka ha en valp från honom om kanske två år. Både jag och sambon är överens om att vi inte vill ha en renrasig. Har någon erfarenhet av några tibbe blandningar som fungerar bra, helst inte pappillon?

Annons:
NaObie
6/21/08, 1:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har en hane som är en blandras av Tibetansk terrier och shih tzu…han har iaf blivit en bra blaning…shih tzu borde funka för spaniel me…

SparklingTindra
6/21/08, 4:33 AM
#2

Kanske vore bättre att blanda i Tibbe (tibetansk terrier alltså) då om man ska blanda i nån ev #1's raser, vet inte om det blir så lyckat att blanda två kortnosiga raser..? Fast vad vet jag, tänkte bara att det var nåt att fundera på..

Fast sen så vill jag också fråga; varför vill du inte avla renrasigt? Har inte nåt emot blandrasavel, jag undrar bara. =)

ElinKee
6/21/08, 6:29 PM
#3

Jag vill helst inte blanda vår tibbe med terrier, tror inte riktigt på tempramentet..tror faktiskt inte att tibbe terrier och tibbe spaniel har så mycket gemensamt förutom att de härstammar från tibet, #1 tror att din fina hund var en bra blandning både fysiskt och psykist, för det ligger verkligen nåt i att man ska vara försiktig så man inte får en hund med t ex andningsproblem. #2 jag tycker att vår tibbe är en alldeles underbar hund, men vill inte förstärka alla dragen för mycket, och sen eftersom vi vill behålla en själva så känner vi att den bara skulle få press på sig att bli som vår första, och den borde få vara sig själv utan förväntningar. Men visar det sig att det inte är så smart, så blir det självklart en renrasig =)

CelDara
6/21/08, 11:31 PM
#4

Min kusin har en tik som är blandning av chihuahua och tibetansk spaniel. Hon blev en söt blandning iaf. :-) Lite väl vaktig iofs.. och väldigt kaxig och skällig mot mötande hundar. Men dom grejerna beror väl mest på fostran antar jag.. :-/

ElinKee
6/22/08, 12:17 AM
#5

ja det låter ju gulligt, men jag tror nog inte att beteendet bara beror på uppfostran, tibbar är ju "varselhundar" ska vara uppmärksamma och tala om ifall nån kommer och ha ett öga med i allt, inget undgår dom liksom, chihuahua vet jag inte så mycket om förutom att alla jag har träffat är väääldigt ettriga. jäkla svår balansgång, inte avla sönder en ras, men inte röra ihop och gå emot naturen så det blir knas. en mopsblandning skulle nog få en bra mentalitet, men fy vad många fysiska problem…nä jag ger nog upp det här

Mischa
6/22/08, 2:02 AM
#6

Om ni endå bara vill ha en enda valp, varför inte skaffa en valp utifrån och låta honom vara med och fostra valpen?

det blir ju exakt samma sak.

≧◔◡◔≦

Annons:
Millan1971
6/22/08, 2:08 PM
#7

Jag undrar oxå varför du ej vill ha renrasigt? Då vet man ju vad det blir för hund iaf;)   Jag är inte heller emot blandrasavel men nog är det väl bäst att avla renrasigt?Har man en renrasig hund så vill man väl inte medvetet avla blandis…en annan sak är ju om man redan har en blandis och vill ta fram en av raserna mera…

Zigbertsson
5/11/16, 10:25 AM
#8

Har en liten tibetansk spaniel hona som är född 2013-10-26 med stam tavla och vi söker en hanne med samma ras och stamtavla för parning.

Mvh R,Zigbertsson

Upp till toppen
Annons: