Annons:
Etikettallmänt
Läst 2524 ggr
Karizma
12/15/09, 12:41 AM

Är SKK ett monopol?

Satt o kollade inne på h.if och ang reggning har man en renrasig hund reggad men inte i SKK har alla papper på sin stam och allt så räknas man som blandras iaf. Är det verkligen så?

Typ reggad i JRTC men inte SKK räknas man som blandras ute på tävlingar ändå.

Annons:
Mischa
12/15/09, 12:56 AM
#1

Ja, en hund som inte är stamboksförd av den organisationen räknas enligt den som blandras då dom inte känner till hundens härstamning.

Men monopol har dom inte, SKK är enbart den största (och medlemsägda) hundorganisation vi har därmed arrangerar dom (SBK underorg.) flest tävlingar.

≧◔◡◔≦

Karizma
12/15/09, 1:18 AM
#2

Ok, men lite dum är det tycker jag iaf att man har nu en helt renrasig hund men den är inte inreggad i SKK fast dens föräldrar ställs ut med mycket gottomdöme. Är inreggad i rasklubben men inte skk räknas som blandras. Hur katten kan de räkna så om man visa upp alla papper osv ändå blir det blandras.

AnneN
12/15/09, 1:20 AM
#3

+ att de är den enda av de svenska hunduppfödarklubbarna som samarbetar med FCI

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
12/15/09, 1:28 AM
#4

var en tanke jag fick för många köper kanske sin valp genom rasklubben men missar detta med reggad i skk allså valpen är inte reggad där och därmed får strul när de tänkt tävla o ställa ut den. Då den klassas som blandras. Är väl alla raser som har sin klub och man kan regga in sig där.

AnneN
12/15/09, 1:36 AM
#5

#4 Fast de flesta (inte alla) rasklubbar samarbetar med SKK vilket innebär att alla hundar i rasklubbarna är reggade i SKK

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
12/15/09, 1:39 AM
#6

5, jo det är ju sant men man kan regga in dom med i just sin rasklubb med. Lite surt är det iaf att räknas bort som blandrashund inte för att jag är missnöjd blandisägare tvärtom bara stolt :D Blir lite fundersam bara.

Annons:
AnneN
12/15/09, 1:41 AM
#7

#6 Fast de rasklubbar som jag vet om som samarbetar med SKK har inget eget sådant register.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monicany
12/15/09, 10:10 AM
#8

Man har hundarna reggade i skk för att raserna ska bevaras. De är defenetivt inge fel på att ha blandras men skk jobbar på att bevara Raser och dess ursprung, (vad de är fram avlade för)

Karizma
12/15/09, 11:43 AM
#9

#8 vad vill rasklubbar då?  Lite så tänker jag där är dom måna om just sin ras och avla rätt.

exitingsvillemo
12/15/09, 12:07 PM
#10

#8 konstig uppfattning tycker jag.

skk jobbar på att bevara Raser och dess ursprung, (vad de är fram avlade för)

Det gör dom ju inte. Hur många raser ser idag ut som dom gjorde från början och hur många används till just det dom en gång var framtagna till?

Jag tycker det verkar som att SKK arbetar för att göra om raserna, inte för att bevara deras ursprungliga typ.

Men det är min åsiktGlad

Hur många rottisar används idag till det dom var framavlade för från början?

Hur många schäfrar ser ut som dom gjorde på sina "glansdagar"

Karizma
12/15/09, 1:00 PM
#11

10, oxå bra tänkt, många raser ser inte ut som de gjorde förr. Ett litet klipp jag såg ang flera raser men här är det om just rottis Fredrick steen interjuvar just olika hundklubbar om deras raser allså gillar man inte han så är det iaf just deras rasklubb som pres rasen.

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/hundcoachen?videoId=1.967803 Tror det vart rätt flera raser men tyvärr inte så många raser finns med.

Mistle
12/15/09, 1:01 PM
#12

Det är ju skillnad på rasklubbar som sammarbetar med skk och de som inte gör det.
Du köper ju inte en hund från rasklubben, utan från uppfödaren.
Jag vet inte om rasklubbarna som hänger ihop med skk ens har egna register? De registrerar ju sina hundar i skk, och om de nu har det så registreras de ju isåfall i både rasklubben och i skk.

Grejen med JRTC är ju att det är en rasklubb som inte hänger ihop med skk. Deras hundar registreras inte i skk och räknas därmed som blandraser (osäkra kort) av skk. Inte för att de av automatik är orenrasiga, men de är ingen renras som finns i skk så för de är de ju ingen renras, även om de så är stammade långt bak. Så på så sätt är det ju ändå en renras, då de har en ren stam, men inte enligt skk.
De går inte att registrera in i skk precis som skk's JRT's inte går att registrera i JRTC (om jag har rätt?).

Skk är ju den största organisationen, så enkelt är det. De är väl också de enda som sammarbetar med FCI.
De anordnar flest tävlingar och utställningar (SBK och SHU är underklubbar) och det är ju då det kan bli klurigt att ha en hund som är registrerad i en annan klubb.

spikes
12/15/09, 1:44 PM
#13

10,Ingen konstig uppfattning av 8 alls,det är ju så det ska vara ,det är så dom vill framstå.

Men helt klart håller jag med dig om att verkligheten är en helt annan,det är så viktigt att veta var man köper sin hund från för uppfödare,för många går på SKK,S regler även vissa rasklubbar,och tillåter att deras sk"renraser" avlas om till något dom inte är ämnade för,men det tystas oftast ner,man blir bara förbannad på dem.

Själv köper jag enbart hund från "i mina ögon" seriösa uppfödare och jag är kritisk vid mitt köp,det har gjort att jag har alltid haft hund som varit framavlade för det dom är ämnade för.

Annons:
Karizma
12/15/09, 1:50 PM
#14

Ja köpa hund från rätt person är ett måste man bör kolla upp allt. Skulle vart bra o ha kunnig person i den ras man tänkt ut, vi har ju sagt att vi med ska ha en hund inte 100 på ras än vi ska ha blir förmodligen en renrasig nästa, inte för vi ska tävla eller ställa ut men vi känner en som föder upp de 2 raser jag gillar :) och hon ligger ju bra till bra syn o trevliga hundar har hon.

Xondah
12/15/09, 1:56 PM
#15

Kopierar de jag skrev på hif. :)

Jrtc är inte någon vanlig rasklubb, Jrtc fanns långt innan jack russel och parson fanns i skk, Jrtc kan spåra sin hundar mycket längre tillbaka än skk. Många uppfödare valde att stanna i Jrtc för att de inte ville riskera att rasen skulle förstöras som arbetande hund, grythund. Med risk för att folk blir arga så tycker jag i slutändan dem gjorde rätt för skk jrt och parson är inte av samma kaliber tycker jag. Jag märker tydlig skillnad på skk russlar som ägs av släktingar och bekanta och min Jrtc russel. Som dag och natt. ;)

Det är ju ganska stor förvirring om russlarna. Folk tror att de bara finns jack russel och parson russel. Skk jack russel har ursprungsland australien..jag vet att Jrtc vill att skk döper om sin jack russel till australisk jack russel för att slippa förviringen. Många blandar också ihop parson med jrtc jack russeln, för att jrtc jack russel är höställd också, dock får jrtc jack russel vara så låg som 25,4 cm men den ska ha samma kroppsbyggnad oavsett hur hög den är. Jrtc har ursprungsland GB lixom skk´s parson också.

Läs mer här--> Jrtc

monicany
12/15/09, 2:01 PM
#16

#10 Att rottisarna inte används till de dom är avlade för ar ju faktiskt upp till ägaren. Håller med att de skk står för kanske inte alltid är rätt, eller det bästa för rasen. Men de e ju igentligen bara att gilla läget. De bästa är vell att hitta en uppfödare som är kunnig och är seriös.

spikes
12/15/09, 2:11 PM
#17

16,Precis och det är ju flera raser än så som råkar illa ut,rasklubbarna går ju på SKK,s linje,ta bara collie,nuförtiden ska dom se ut som björnar med klart kortare nos och brett mellan ögonen,eller så ska dom avlas fram som brukshundar och då struntar man i hur dom ska se ut som standard.

Denna ras slåss en del uppfödare för men kommer ingen vart pgr av att rasklubben går på vad SKK säger,så flera uppfödare har ju gått ur rasklubben pgr av det.

En collie är en ren vallhund,absolut ingen brukshund,även om man lätt kan använda dom till det också….generna går aldrig att avla bort helt,utan i stället får man dåliga avkommor som skapar dåligt rykte om rasen,och allt detta pgr av SKK.Så det gäller verkligen att man kollar upp sin uppfödare,och att man vet vad rasen är ämnad för från början.

Karizma
12/15/09, 2:12 PM
#18

letar jag renrasig hund går jag genom just den rasens klubbsida för där hittar man bra ifo om rasen och uppfödare med. 16, som du säger det är lite upp till ägaren att froma sin hund med.

spikes
12/15/09, 2:14 PM
#19

18,Själv går jag aldrig enbart på vad rasklubben säger längre,många av dem är styrda av SKK….

monicany
12/15/09, 2:16 PM
#20

#17 håller med dej,  har hört om grälen om just collin å de e tragiskt för i grund å botten drabbar de ju den hunden som individ med problem som kan få den att må dålig och jag tror inte de e vad skk söker

Annons:
spikes
12/15/09, 2:26 PM
#21

20,Där håller jag inte med,SKK vet vad som händer med collien och ändå gör dom inte ett skvatt för det,det är dom som börjat dra i de tåtarna om att collien ska benämnas brukshund,vilket det inte är.

Men som sagt både här och inom andra raser så är det viktigt att veta vem som avlar fram dem för det dom alltid varit,nämligen vallhundar,för trots allt finns dom kvar,bara det ett dom vägrar vara med o rasklubben.SKK är dom tvingade att vara med i pgr av sin avel,annars hade dom gått ur där med.

monicany
12/15/09, 2:38 PM
#22

#21 har inte följt denna debbat till fullo  så de va kanske dumt att utrycka sig så (ang. collin) Men man behöver ju inte gilla allt som skk står för , men de har ju också mycket som är bra allt är ju inte bara skrutt.

Karizma
12/15/09, 2:55 PM
#23

21, ja det är ju väldigt synd att det blir så här ett ont måste att vara med i SKK för ont måste. Synd att det blir så här collie är ju en gammla trevlig ras. Min mor fick en som barn då pga flytt skulle den avlivas men hon fick honom ändå. Han vallade inte men utbildad väldigt högt och har tavla på han detta var på 40 talet.

22, ne jag tor inte allt är skrutt med SKK.

OT här nu en fråga. Om jag köper en SKK reggad hund måste man vara medlem ändå i SKK? Hunden är ju reggad där fast man sen inte är medlem då uppfödaren reggar in valparna.

spikes
12/15/09, 2:56 PM
#24

22,Ingen fara,jag skriver bara som det ärFlört,visst har dom gjort bra saker också men detta är dom käpprätt ute och cyklar med,allt handlar om att få in pengar till SKK,men men det är en annan story,poängterar bara att det inte är enbart collien som råkar ut för detFlört

AnneN
12/15/09, 2:57 PM
#25

#23 Nej man måste inte själv vara medlem i skk för att man ska kunna köpa skk-reggad valp

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mistle
12/15/09, 2:59 PM
#26

#23 Nej det måste du inte. Det är bara om du ska tävla eller gå kurser inom sbk, shu eller någon lokal kennelklubb som du måste vara medlem i någon sådan klubb :).

spikes
12/15/09, 3:00 PM
#27

23,Collie är bara en ex på vad som kan hända,vill bara betona att flera raser har det likadant.

Annons:
Karizma
12/15/09, 3:00 PM
#28

25, ne det var itne så jag menade :) utan jag köper en reggad valp Jag sen är itne medlem men hunden står kvar i SKK som reggad fast jag inte är medlem där. Kan man ställa ut en sån hund fast jag inte är medlem i SKK? Räcker det med att den bra är reggad (o vacc mm mm)

Mistle
12/15/09, 3:06 PM
#29

#28 För att ställa ut så måste du vara medlem.

exitingsvillemo
12/15/09, 10:51 PM
#30

#16 #10 Att rottisarna inte används till de dom är avlade för ar ju faktiskt upp till ägaren

Där håller jag inte riktigt med.

Många hundar kan idag inte användas till deras ursprungliga användningsområden pga att det ändrats i rasstandarden och kroppshållning mm förändrats.

Rottisen användes förr som vallhund, vallade långsamma djur, som tjurar. Vem använder rottisen som vallhund idag? I Amerika finns fortfarande ett fåtal vallande "råttor". Idag är dom aldeles för tunga i kroppstypen för att användas på samma sätt om det ursprungliga syftet var.

Många fel i rasstandarder har det blivit pga komunikations-problem mellan länderna, en sådan enkel sak, som att översätta ursprungslandets rasstandard till ett annat språk, har satt ganska djupa spår i en del raser.

Självklart är det upp till ägaren att använda sin hund till det den är framavlad för, men när fysiken sätter stopp för det, då är det mer uppfödrnas ansvar som bör granskas, eller ännu hellre gå ännu längre och granska de rasstadgar som finns idag för våra raser.

All avel bör ha som målsättning att bevara rasen, oavsett ras. Istället väljer man att modifiera raserna för att dom ska passa… Ja vem egentligen?

Pudlarna som avlas fram ska ha mer behåring, mer krull och längre halsar. Vad ger det? Jo hundar med problem i nacken, samt hår som växer långt ner i hörselgångarna på dom, som måste ryckas ut för att förhindra öroninflammationer.

Vart ska man dra gränsen? Borde inte SKK stå för en sund avel, med målet att ta fram friska, användbara hundar som passar till de den var framtagen för? SKK är en stor klubb, som bör ta sig en funderare på hur dom vill uppfattas av oss hundfolk.

Vill vi ha en förening som har som mål att ta fram "extrem-raser" (schäfrar med vinklade haser, sneda ryggar, Rottisar som är allt för tunga för att dess leder ska hålla för vikten, Pudlar med överdriven pälsning, Bassets med ryggproblem pga dess korta rygg och omöjlighet att bära upp sig själva, mopsar med så korta nosar att dom knappt kan andas, ja listan kan göras hur lång som helst)

Eller vill vi ha en förening som står för sunda hundar, strävan efter att varje ras ska få ett så långt och hälsosamt liv som möjligt, som kan aktiveras utan att få fysiologiska men.

Svaret känns ganska givet för mig Glad

Karizma
12/15/09, 11:26 PM
#31

Det var bra skrivet 30 nu är jag vissligen inte så insatt i hundar men har ju ögon o se med och kollar man i gammla böcker så ser inte raserna lika ut längre tyvärr.

28, jag trode man kunde ställa ut för omdöme utan behöva vara medlem på SKK om hunden var reggad och man betalade för att visa bra. Jaja finns ju andra hundutställning man kan ställ ut på med, även renrasiga.

vallhund
7/30/13, 6:07 PM
#32

kl

SVaK har eget register, VALLREG, det samkörs med SKKs register men den registrerar mer saker, många av våra tävlingar är inofficiella. Sverige är ett av mycket få länder där arbetande BCs reggas i en nationell, FCI ansluten klubb.

Att rottisar blivit biffigare o inte längre kan fungera som aktiva brukshundar i många fall beror på att valpköparna är mer intresserade av att skaffa sig en fläskweiler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: