Annons:
Etikettbeteende
Läst 13519 ggr
L1ll4n
2010-01-09 17:55

Stressad vid löp?

**Våran hanhund blir stressad och uppjagad när tikarna löper här på området. 
**
Så jag undrar vad man kan göra för att han ska bli lugn? Kan man ge östrogen eller någon sorts spruta hos vet.? Eller ska man kastrera?

Annons:
AnneN
2010-01-09 18:05
#1

Man kan testa med kemisk kastrering, men det är inte alls säkert att det fungerar för alla, riktig kastrering är inte heller 100% garanti för att han inte ska reagera på löptikar.

På de hanar jag haft så har dock kemisk kastrering fungerat alldeles utmärkt.

Medarbetaren spikes har lång erfarenhet av att ha okastrerade hanhundar som fungerat bra trotslöptikar, kanske kan hon kika in i denna tråd och berätta lite om hur man kan träna bort stressbeteendet vid löpperioder. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2010-01-09 21:59
#2

Om ni skulle välja att prova kemisk kastrering vill jag bara uppmärksamma er på att detta inte gör att spermieproduktionen stannar av, utan om hanen parar en tik trots den kemiska kastreringen så är risken väldigt stor att det blir Valpar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
2010-01-09 23:54
#3

2, helt rätt det går sällan bort det med parra tiken kan locka med så det är itne bara henen som är boven i dramat :D Jag hade valt kastrera iaf inte så dyrt och slipper man fundera på att det kan bli Valpar, nu kan jag säga att många kastrerade hundar han ändå lika mycket uppfattning vad löp innebär och är lika stressiga för det men det brukar planta av lite iaf o inga Valpar :)

spikes
2010-01-10 10:34
#4

Hittade hit nuGlad.

Skulle vilja att du beskriver din hane lite mera hur han beter sig?,och vad du upplever stressat hos honom?.Hur gammal är han?.

Jag avråder bestämt från att ge hormoner eller kastrera det första man gör,det är ett beteende som går att träna bort med en hel skopa järnvilja,och som Anne säger en kastrering oavsett hur den görs funkar långt ifrån på alla hanar….själv skulle jag kastrera enbart i medicinskt syfte,aldrig för att få "ordning" på min hane för det vet jag att det gårFlört.

L1ll4n
2010-01-10 17:12
#5

#4 - Han drar och har sig när man är ute. Och han börjar flåsa väldigt mycket.

Vi tog hem en tik som nyss löpt här hemma och det kände han. Då ville han vara i baken på henne hela tiden och han började jucka på henne också. Han flåsade väldigt mycket då och han sprang fram & tillbaka oså.

spikes
2010-01-10 18:41
#6

5,Men du kan inte ta hem en löptik förrän du har tränat ordentligt med din hane,det är om du ursäktar elakt,och jag förstår då att han beter sig så.

Då handlar det inte om stress utan om att han är hormonstinn,du måste börja träna hunden först och främst för löptikslukt och när det sitter så kan du träna vid sidan av löptik men utomhus….vill du ha flera tips så är det bara att frågaFlört.

Hur gammal är han?

Annons:
Kalli
2010-01-10 23:48
#7

Att man kasterar hindrar ju inte att man fortsätter träna på eventuella beteendeproblem som finns kvar. Att kastera kan mycket väl vara ett bra sätt att skona hanen från stressen med löptikar, helst om hanen ändå inte ska gå i avel.

spikes
2010-01-11 09:46
#8

7,Men som sagt en kastrering är långt ifrån lyckad på många hanar,och varför ska man ta bort något som i så fall ersätts med en annan jobbig drift såsom ökad jaktlust osv osv utan att jobba med hunden först?,sen har vi ju aspekten med andra hundar den möter,dom luktar ju inte som dom borde och kan därför bli rätt tilltufsade om det vill sig illa,det tycker inte jag är shysst mot sin egen hund.

För mig är en kastrering en tro om att komma lättare undan löpperioder med tik utan att jobba med sin hund,men det är också bara en tro för det är mera sällan den driften förvinner,och gör den det får man jobb med andra höga drifter hos hunden i stället.

En hane kan mycket väl fungera ihop med löptikar om man har jobbat med den från början.

Kalli
2010-01-11 11:42
#9

#8: Du får gärna komma med vetenskapliga belägg för att hanar som är kasterade får ökad jaktlust, det var då första gången jag hört talas om den "biverkningen".

Möter du agressiva hanar kan din hund bli tilltufsad likväl? Varför låter man sin hund ens träffa ostabila hundar? Min tik är dessutom kasterad och det är två av hundra hundar vi träffat som reagerar på henne och då av helt andra skäl än att hon är kasterad.

Fungera kan den mycket väl göra, men den kommer ändå vara påverkad av löptikar. Instinkten finns där. För mig är det inte värre att kastera en hund är en häst eller katt något vi gör hela tiden. :)

spikes
2010-01-11 12:06
#10

9,Varför ska man alltid bevisa saker som folk inte känner för att tro på?,Kan du bevisa vetenskapligt att det inte skulle vara så?.

Men vill du veta mera kan du ringa en beteende vetare på IMMI tex eller en vet,det är ju vida känt att det är så,sen är det upp till dig att tro det eller ej,jag har själv träffat en massa kastrater som beter sig på detta sätt,och det är ju inget konstigt egentligen,det ligger så djupt nedärvt att man helt enkelt inte får bort det med en kastraktion.

En hund behöver inte vara aggresiv eller ostabil för att börja bråka med en kastrat,dom vet helt enkelt inte vad det är eftersom dom inte luktar som normala hundar,och det föder osäkerhet hos både kastraten och den som inte är det…rätt logiskt.

Sen handlade tråden om hund inte häst och katt,det är inte samma djur överhuvudtaget.

L1ll4n
2010-01-11 17:50
#11

#6 - Han lugnade ner sig efter en stund så borde väl inte vara så farligt? 5år är han.

spikes
2010-01-11 18:03
#12

11,Ok,men hade du tänkt hjälpa honom med träning eller?.

Näe farligt är det inte men jag tänker på hunden,han mår ju inte bra av att ha en löptik så nära utan att kunna slappna av då,men det var ju bra att han lugnade sig.

Kalli
2010-01-11 18:36
#13

#10: Om jag påstår att det finns gröna elefanter med rosa prickar på, kan du bevisa att det inte är så? Det är grundläggande i all vetenskap att man bör kunna bevisa ett påstående för att uppfattas som seriös. Att bevisa att saker inte existerar är nämligen mycket svårare.

Det är en viss skillnad på att inte få bort ett beteende med kastering än att påstå att det uppkommer. Jaktlust är inte hormonellt och borde därför om man resonerar rent biologiskt inte påverkas av en kastering. Möjligen kan en hund som förrut ägnade tid åt att jaga tikar istället börja jaga kaniner men då har jaktlusten funnits där hela tiden.

Återigen, har aldrig haft några problem med min kasterade tik och andra hundar. Inte heller har jag haft några problem med min hanhund och andra kasterade hanhundar. Vi har till och med två kasterade hanar i våran promenadgrupp på ungefär 20 individer och ingen har några som helst problem med detta heller. Så tydligen är det ändå så att vissa hundar hanterar den påstådda osäkerheten runt kastrater bättre än andra.

Jag tycker dessutom att det är ett oönskat drag att hundar svarar med agressivitet när det blir osäkra, men vi är väl olika på den punkten.

Annons:
spikes
2010-01-11 18:54
#14

13,Som sagt bevisa motsatsen vetenskapligt då i stället,och ja vi är väldigt olika på den punkten,framförallt har vi helt olika upplevelser av det antagligen…men men jag gav dig tips på hur du kan göra för att få reda på mitt påstående,sen är det upp till dig om du vill det.

Karizma
2010-01-11 19:18
#15

Jag har träffat de som lyckat bra med kastrera sina hanar pga detta med stress. Men en vart ändå helt tokkåt av träffa tikar trots utan löp och han var ändå van att vara med tikar då över deras lilla väg bor det 2 tikar :) men annars har jag bara träffat bra nu var denna lilla kåting mycket bättre iaf efter. Men har man tid o så vet jag flera st som haft hane o tikar utan strul :) och utan Valpar :D OBS jag tillhör den lata delen och hade iaf kastrerat ;)

L1ll4n
2010-01-11 22:05
#16

Jag tänkte eftersom våran hund inte är en avelshund så borde vi väl ändå kastrera honom? Om han nu skulle smita någon gång (inte för att han har gjort det men det finns alltid en möjlighet) och para en löptik, då får väl vi betala aborten om ägaren inte vill ha Valpar?

spikes
2010-01-12 10:06
#17

Mina hanar är inte heller avelshundar,och ingen av dem är kastrater,dom smiter inte om du har tränat dom rätt,vad du däremot ska passa är om en tik smiter som är i löp…då får man se upp.

Jycklos
2014-10-10 20:01
#18

Spikes, du har nästan skrämmande rätt i vad en kemisk innebär och medför, Närofta hade min mammas saluki tik plus ännu en egen tik så jag gav min förre hane en kemisk kastrering. För det första va den allra första månaden ett rent helvete, hanens beteende blev helt labilt, oavsett om det va tikar som inte löpte, löptikar, kastrerade eller okastrerade  hanar så högg han dem alla trots att hundarna visade alla tecken på underkastelse , eller ointresse så kom han i helspänn och nöp eller markera hårt. han betedde sig som en farlig och oberäknelig hund tills det lugnade ner sig efter 1-1,5mån efter sprutan. Då blev han istället loj och verkade nästan deppad, skit-tråkig och slö, tills vid 5månaden efter den kemiska kastreringen då han än en gång började visa samma beteende som i början men inte i samma grad. han fick aldrig en sån spruta igen. Och helt ärligt har min gamle hane aldrig visat några liknande tendenser  verken före eller efter sprutan gått ur.

SKULLE ALDRIG NÅGONSIN GE EN HANHUND KEMISK KASTRERING IGEN OCH REKOMMENDERAR STARKT TILL ALLA SOM FUNDERAR PÅ DET ATT LÅTA BLI!! Enligt min åsikt är detta elakt att utsätta  hunden för, och att vi människor ger sånt är enbart av ren lathet.

Fridaaaa
2014-10-10 20:03
#19

#18 Gammal tråd.
Vet de som kemiskt kastrerat sina hanar, var aldrig problem,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jycklos
2014-10-10 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Vill även berätta att jag idag har både hanhund hemma och att vår tik är i hög löp exakt nu, Visst har hanen det stressigt och svårt å varva ner men istället låter vi han jobba me drag lite mera och tar flera extra promenader med han så han får många pauser ifrån vår tik. Det funkar jättebra. trots att tiken ligger i sovrummet med endast kompostgaller emellan dom så ligger han ändå här i soffan breve mig å softar

Annons:
vallhund
2014-10-12 19:27
#21

#19 o jag känner flera som gjort kemisk kastrering på sin hanhund där hunden har blivit sju resor värre, dessutom satt det i i över 6 månader.

#20 Sånt handlar mycket om hur man uppfostrar sina hundar o vad man tillåter o inte tillåter dem att göra. Jag har haft hanhundar o tikar samtidigt i olika kombinationer, dock aldrig två tikar samtidigt, däremot tik + 2 hanhundar.

Varken hanar eller tikar har varit stressade vid löp, de har oxå fått vara tillsammans, utom vid dusch o toabesök samt när jag sover. Om jag behövt åka bort har tik eller hanar fått följa med mig.

Men det är inget jag rekommenderar andra att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2014-10-12 19:28
#22

#21 Nog väldigt delade erfarenheter kring det skulle jag tro.
Och olika rekommendationer också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jycklos
2014-10-13 22:41
#23

Jag förstår precis, Det är ju full koll som gäller, Denne hanen jag har nu kom till mig i mars detta året så jag är verkligen imponerad över hur soft han ändå varit. kollen e ju trots allt 3år, och boxer-mix =) Min förre hund, en hane jag hade i 9år, fick han som 14månaders snurr-pelle men han kunde man bara säga till bestämt att backa när mammas och min tik löpte, även hos oss va dom med varann förutom när man skulle sova osv. Visst blir man grymt stolt över hunden då:) man har ju hört att det skulle va omöjligt att få kontakt med en hanne med löptik i närheten och folk som fick se hur bra han skötte sig blev ist super-imponerade. 

kan tänka mig att mycket handlar om ömsesidig respekt mellan sig och sin jycke, och förståelse och kunskap om hundens språk

Upp till toppen
Annons: