Annons:
Etikettbeteende
Läst 14202 ggr
Mymlan
3/10/10, 6:09 PM

Vuxen hund snuttar

Man har ju hört om katter som tas för tidigt *före 12 veckors ålder* kan börja snutta på saker.

Min vavva pojke 2 år i maj, han snuttar på påslakanet, varför? aldrig hört talas om hundar som snuttar..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
AnneN
3/10/10, 6:13 PM
#1

Det kan vara av samma anledning som för katter… Även om han inte togs från sin mamma före 8 veckors ålder så kan det hända att det var för tidigt för han som individ. Snuttandet kan då ge en trygghetskänsla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
3/10/10, 6:18 PM
#2

#1 Ska man låta han fortsätta eller ska man jobba för få bort detta? Om han ska få fortsätta så får jag ge han ett eget påslakan så mina inte ska se ut som ett fisknät.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
3/10/10, 6:21 PM
#3

#2 Det gör du lite som du själv känner, om det inte är ett problem för varken dig eller hunden så tycker jag nog han kan få en egen snuttefilt. Men är det ett problem så går det säkert att träna bort.

Bör nog tillägga att jag inte har någon egen erfarenhet av snuttande hundar annat än att jag träffat någon bekants hund som varit snuttare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
3/10/10, 6:22 PM
#4

#3 Inte gör det mig ngt så länge det ej är skadligt psykiskt för han

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
3/10/10, 6:25 PM
#5

#4 Nej skadligt tror jag inte att det är för hans psyke.

Kom att tänka på, är det vid något speciellt tillfälle som han snuttar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
3/10/10, 8:48 PM
#6

Min Snodden kan snutta i sömnen dock inte på någon filt utan bara med tungan,det låter så sött,har haft flera hundar som gjort så.Alla har det varit trygga stabila hundar.

Min teori är helt enkelt att dom drömmer om tiden som valp hos tiken.

Annons:
Mymlan
3/10/10, 8:50 PM
#7

#6 Men han sover ej då han gör detta, utan innan han ska sova..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

spikes
3/10/10, 8:52 PM
#8

7,Ok det har jag dock inte varit med om,det kan ju då vara att han är otrygg,men som sagt du har ju inte haft han så jättelänge,det tar ju minst ett år för dem att helt aklimatisera sig,så jag föreslår att du låter det vara och låter honom få ha sin lilla trugghet tills han inte behöver den mer,troligtvis går det över.

zabelle
3/10/10, 9:37 PM
#9

Jag har haft en hund som snuttade. Det började när han miste sin kattkompis. Han höll på med det ett halvår ungefär och bara precis innan han skulle sova på kvällen. Vi gav honom ett eget örngott och det höll han tillgodo med.

En av mina katter snuttar också. Började också när hon blev ensam. Vi fick ta bort den andra katten då den blev sjuk. Nu har hon en ny kompis men snuttar fortfarande ibland fast det blir mer och mer sällan.

Tror inte man ska bry sig så mycket om det, då kanske man gör det värre?

Zabelle   

AnnL
3/10/10, 10:49 PM
#10

Silver snuttar också ibland. Han har en liten mjukis leksak som liknar ett ben. Den kan han ligga o snutta på innan han somnar då och då.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Karizma
3/10/10, 10:57 PM
#11

Fast det där med snutta för katter tas innan de är 12 v är bluff, jag har haft katter som barn då fick honan 2 kattungar dessa behöll vi o de snutta tills dom var flera år inte på sin mamma för hon sa ifrån men på varandra och oss med. Jag tor inte man kan säga att valpen tagits förtidigt det är väl lite snuttig-trygghetskänsla, har träffat 2 hundar som gjort iblan. De var under ca 1 år, hanar med Flört

Mymlan
3/10/10, 11:59 PM
#12

#11 Jag har bara haft tikar, så hanhund är ny erfarenhet för mig..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnnL
3/11/10, 12:05 AM
#13

# 12 Silver är hanhund o han är 1 1/2 år. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Annons:
Karizma
3/11/10, 12:52 AM
#14

12, Silver är en trygg liten hund (så har jag fattat han o er iaf) så man kan inte säga att det rör sig om otrygg hund som gör detta. De jag har träffat har ena vart ängslig o andra var jack russel=fullrulle o tuff :) Så undra lite varför de gör detta men inget fel i snutta´lite, rätt sött .

AnnL
3/11/10, 10:26 AM
#15

#14 Ja Silver är en rikigt trygg hund. Han snutta mer när han var mindre, nu händer det bara då o då. Tycker också att det ä rätt sött när han ligger där o duttar. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Emmaaneya
12/28/15, 2:25 PM
#16

Min döve renrasig snuttar fortfarande och han är 8 år nu. Har haft honom hela hans liv, han snuttar endast på mina täcken samt kuddar när han ligger skönt och tryggt.

Fialialej
12/28/15, 4:59 PM
#17

Min tik hämtar kuddar eller täcken och snuttar på när hon är stressad (oftast överstimulerad då), och håller på i några minuter tills hon somnar. Antar att det är ett lugnande beteende. Det behöver ju inte betyda att det är farligt hög nivå på stress hos din hund, utan att han använder det för att lugna sig. helt enkelt. Fundera över hans aktiveringsnivå och era rutiner och se om det finns nåt som kan påverka honom negativt, och verkar det inte så så tror jag du kan släppa det.

"På natten är alla katter svarta"

ninis74
1/11/16, 1:15 PM
#18

Loke är precis likadan.. han älskar att snutta oftast när han börjar bli trött och vill lägga sig ner och sova.

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Yehet121
1/19/16, 4:42 PM
#19

Min Tarzan snuttar på några av sina leksaker och sin snutte filt men aldrig när han är osäker eller så. Han snuttar lite ibland men inte vid några speciella tillfällen.

Upp till toppen
Annons: