Annons:
Etikettallmänt
Läst 3462 ggr
[HippieAngel]
10/14/10, 1:12 AM

Blandras skall det vara!

Jag äger en nu åtta år gammal blandrashund som heter Skip. Han är blandras mellan schäfer, collie och flat coated retriever och är den mest otroliga hund jag någonsin mött! Han beter sig som om han vore högst 3 år, han har totalt barnasinne och ändå är han så otroligt lydig!

Han äger en mycket speciell plats i mitt hjärta och jag tror att hans friska och glada lynne beror på att han är just blandras. Skip har nämligen ALDRIG haft en enda sjukdom!

Han är min absolut bäste vän och jag har aldrig någonsin behövt ångra att jag skaffat honom (förutom när han tuggade sönder mina leksaker när vi var mindre).

Så jag säger, ska ni skaffa en hund som ni vill komma ihåg livet ut, skaffa en blandrashund!

Annons:
ingann
10/14/10, 2:22 AM
#1

Man kommer nog ihåg alla sina hundar livet ut oavsett ras..  Iaf kommer jag ihåg alla våra hundar som alla varit renrasiga (fram till den jag har nu som är blandis) trots att den första schäfern dog för 40 år sedan…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Forest]
10/14/10, 12:51 PM
#2

0, Kul när man gör ett bra val på hund och att man verkligen passar varandra :) Själv så minns jag många hundar jag tagit handom det har mesta dels vart renrasiga som inte riktigt hållt "avelsstandard" många härliga skratt och minnen har man. Är uppväxt med Pudel därmed min framtida ras vart bestämnd :) Vi har en blandis tik på 5år som är så go o lugn och en 5 mån dvärg pudel som är galen sprallig liten hund dessa har vunnit våra hjärtan. Och det är tur för oss att vi skaffa valp för hon har livat upp en lugn tjej här hemma till bli en busig vovve på 5 år. Skrattande  Hoppas att vi får bra minnen vi med :) härlig storry du berättar!

spikes
10/14/10, 2:40 PM
#3

Vad skoj att du har en så härlig hund.

För egen del så anser jag att alla hundar är just blandraser eftersom det är vargen som är deras stamfader.

Sen finns det ingenting som säger att blandisar är friskare än sk"renras" det går nog på jämt ut.

Kickilu
10/14/10, 3:21 PM
#4

Jag har en av varje och älskar båda lika mycket. De är nog lika friska o sunda båda två. Fast båda har även haft sina krämpor.

spikes
10/14/10, 3:25 PM
#5

4,Samma här,men blandisens krämpor har inte kommit förrän nu eftersom han är 13 år gammal,men mina sk"renraser" har ju heller aldrig varit sjuka på något sätt,vett besöken har bestått av de sprutor dom normalt ska ha och årlig genomgång av dem.

AnneN
10/14/10, 10:53 PM
#6

De flesta av mina hundar har haft sina olika krämpor oavsett de är renras eller blandras, men alla har de för mig haft samma värde och jag kommer aldrig glömma någon av dem, varken labbetiken Penny som var min första helt egna hund eller Velvet som jag har nu som är 4-vägskorsning.

Alla är de lika speciella på sitt eget sätt Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
alena
10/15/10, 10:52 AM
#7

Alla hundar som passerat genom åren har sina speciella platser i mitt hjärta…. både renrasiga och blandras hundar…… så är det nog för de flesta skulle jag tro.

Blandrashundar tycker jag är så härliga eftersom dom kan bli så väldigt speciella i utséendet och folk kan få fundera…- Vad är det där för ras?

Huvudsaken är att man "läser in sig" på alla raser som ingår så man vet vad det kan dyka upp för speciella egenskaper, vad man har att jobba med, ev. vanliga sjukdomar och ungefärlig storlek på hunden m.m.

Vad gäller krämpor och sjukdomar så är det väl med hundar som allt annat levande… endel håller sig väldigt friska och krya, medan andra drabbas.

En blandras hund kan få alla bra egenskaper eller har man otur…alla dåliga.

[HippieAngel]
10/17/10, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag vet att man kommer ihåg alla sina hundar oavsett ras, men vad jag menar är att en renrasig hund tyvärr ofta är sönderavlad. Det är därför jag rekomenderar blandraser, för att det ska bli slut på alla dessa vidriga krav på utställningar och dylikt.

Jag menar, se bara på "standarden" för en schäfer. Ryggen och bakbenen skall vara så otroligt lågt placerade att hunden för alltid kommer att få leva med smärtsamma problem som ryggproblem, reumatism och blodproppar som i värsta fall kan leda till hemska operationer eller döden.

Det finns alltför många renrasiga hundar som föds för att sedan bara avlivas. Jag tycker det är helt absurt!

Plus att blandraser ofta är lugnare, mer lättlärda och öppna för olika aktiviteter då de inte endast är framavlade för ETT speciellt syfte.

Så därför anser jag att blandraser är det de flesta borde satsa på, i alla fall tills alla dessa "standards" har sänkts tillbaka till normal nivå!

spikes
10/17/10, 8:55 PM
#9

8,Nu drar du alltför många raser över en och samma kam och du kan inte ha mera fel,finns ingenting som säger att en blandis skulle vara lugnare och mer lättlärd än en "renras" osv osv.

Jag är helt enig med dig om att en del raser är sönderavlade och mycket skulle behöva förändras,men sånt existerar även inom blandras aveln,och än så länge går det på jämt ut.

[HippieAngel]
10/17/10, 11:29 PM
#10

Jo jo, men jag tycker bara att det är så himla fel att man inte vet vad man ska säga ibland. Jag har sett alldeles för många helt underbara renrasiga hundar bli avlivade på grund av felaktig avel.

ingann
10/18/10, 2:13 AM
#11

#10 Många idioter avlar ju med andra raser, alltså medveten blandisavel, när de har hundar som aldrig skulle gå igenom skk´s krav på renrasavel.. Jag vet en tex som medvetet parade sin rottis med D-höfter med en schäfer bara för att hon ville ha en valp efter sin "fina" hund.  Efter valpningen har höfterna så utslitna (efter ha burit på 7 valpar) att hon fick avlivas… Nu 1,5 år senare lever bara 4 av de 7 valparna. De övriga 3 är också borta pga av hd´n…

Så jag måste nog säja att du vet mer vad du får om du köper renras…  trots det skulle jag inte byta ut min blandis mot alla pengar i världen för han är precis lika underbar som en renras trots att jag inget vet om hans bakgrundFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
10/18/10, 9:13 AM
#12

10,Sant man blir rådlös ofta,men detta gäller ju lika mycket blandis aveln som renrasaveln,jag har ju en av bägge men betecknar inte någon av dem som renras eftersom bägge stammar från vargen från börjanFlört

[HippieAngel]
10/19/10, 3:14 AM
#13

#11 Å fy vad hemskt! Hur kan någon vilja göra så mot sina djur? Jag blir gråtfärdig bara av tanken :(

Annons:
[HippieAngel]
10/19/10, 3:16 AM
#14

#12 Jag håller helt med. Jag fattar bara inte hur de kan göra så mot de stackars djuren :( De styr ju inte över sig själva, det är vi som ger dem dessa smärtsamma åkommor…

monsi
10/19/10, 3:03 PM
#15

All avel på hundar borde ses över ordentligt.

Finns allt för många som bara vill käna pengar eller ära i utställnings ringen som inte bryr sig ett dugg om hur hundarna mår.

Schäfer finns nu i två utsende o hållbarheter utställnings schäfern o vackt/ polis schäfern.

Älskar alla mina hundar lika mycket blandras som renras.

Har haft mest blandras då det är de som oftast hamnar i fel hem tyvärr.

Många köper bara en söt valp o sen vet de inte att valpen växer.

Hade en blandis dobberman, risen o kuvas fick honom 3 månader gamal vi var tredje hemet, han var groft misshandlad.

Var livrädd för husse o alla män överhuvud taget.

Han blev världens underbaraste hund tillslut efter mycket jobb.

Bara han o en till från den kullen blev vuxna hundar de andra avlivades av olika orsaker bla en som gick upp på köksbordet o åt upp familjens middag.Gråter

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[HippieAngel]
10/21/10, 5:28 PM
#16

Jo jag vet, det är gräsligt! Jag förstår inte hur man kan behandla djur på ett sådant sätt.

Jag önskar bara att de stora hunduppfödarna faktiskt kunde bry sig om sina hundar istället för att bara avla för att tjäna pengar.

vallhund
8/1/13, 5:05 AM
#17

#8 Schäfern lider inte av att ha sluttande rygg, det är en seglivad myt, deras HD statistik är aningens bättre än bruksvarianten, men deras anatomi gör att de inte klarar av hårt bruksarbete.

O nej, de flesta raser är inte sönderavlade, vi är många som har renrasiga hundar utan att för den saken skull ställa ut dem öht, eller väljer avelsdjur utifrån hur många rosetter dem har.

#16 Mycket få uppfödare går med vinst på sin avel, de som går med vinst är ofta blandisuppfödarna eftersom de skiter i att meritera eller hälsokolla sitt avelsmaterial, dvs mycket lite utgifter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
8/3/13, 12:35 AM
#18

#17 vill inte riktigt gå in i en disskusion med dig, och tänker inte göra det heller, men har du ens sett schäfrar på utställning? Självklart lider dom. Kanske inte konstant, men rasen lider och dom snubblar på sina egna ben. Dom kan inte göra det dom är avlade för. Det kallar jag för att lida.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
8/3/13, 11:02 AM
#19

#18 Du behöver inte diskutera om du inte vill, hur schäfrar på utställningar ser ut är jag mycket medveten om. Att du drar slutsatser utan någon som helst kunskap om schäfrar bara pga deras utseende får stå för dig. Återkom när du kan prestera fakta som stödjer dina påståenden.

Utställningsschäfrar är inte avlade på driv/kamp/motor etc.., dvs inte avlade för att bli bra brukshundar o ännu mindre tjänstehundar hos polis, militär, väktare etc.

Naturligtvis får du tro, anse, tycka precis vad du vill, det betyder inte att det du påstår är sant. Det ända som är självklart är att man inte kan veta något utan att ha vetenskapliga belägg för sina påståenden.

Schäferpopulationen i Sverige, både BS o US varianterna, skiljer sig väldigt mycket gentemot populationerna i resten av världen, eftersom för registrering krävs MH samt HD röntgen. Valpar efter HD belastade hundar får automatiskt avelsförbud.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
8/3/13, 11:09 AM
#20

#19 och hur vet du att jag inte vet någonting alls?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
vallhund
8/3/13, 11:13 AM
#21

#20 Jag baserar min slutsats utifrån dina inlägg i den här tråden

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: