Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3691 ggr
IdaBabe
10/22/10, 8:52 PM

tecken på dräktighet ?

Jag börjar misstänka att en av mina hanar har hoppat på min ena tik och är orolig för att hon har blivit dräcktig.. Vi har varit väldigt noggranna med att hålla tikar och hanar särade medans hon löpte, men en dag hade någon av misstag råkat släppa ut hanarna tillsammans med min löpande tik. Hon är nu ca 3 veckor senare mycket annorlunda i humöret, lite mer aggresiv och mer trött av sig m.m. Hon har ändrat sig helt. Jag är själv inte så erfaren av avel.

Så hade varit väldigt tacksam för svar på olika tecken man kan se vid dräcktighet runt 3-4 veckor gången, så man kan kolla och få lite tankar ifall det kanske skulle kunna vara Valpar i magen..

Tacksam för svar :)

Annons:
[Mariaaaaaa]
10/22/10, 9:17 PM
#1

Humöret var det första jag märkte på min tik, hon blev arg på andra hundar efter en stunds lek då hon inte ville leka mer. annars brukar hon leka hur länge som helst. Hon började få rundare mage och man kunde märka på juvrena ganska tidigt tycker jag. Och sen gjorde vi ultraljud så tidigt som det bara går. Så fort man kunde se alla fosterblåsorna. annars minns jag inte att jag märkte nå mer förns senare då.

=) Jag skulle hålla koll efter lite olika tecken tex de jag sett.. sen skulle jag också göra ett ultraljud så snart det bara går, rådgör med en veterinär!

IdaBabe
10/22/10, 9:21 PM
#2

okej, tack för ditt svar :P jag har märkt att hennes juver har blivit svullna och är svullna runt om och har blivit mer rosa.
Men vi får väl ta kontakt med mr.veterinär och höra vad dom säger :)

[Forest]
10/23/10, 12:24 AM
#3

2, det kan oxå vara skendräcktighet. Men har ni inte sett att hundarna vart lite små glada i varandra något?

Tikar kan må dåligt med och få en geleflytning men även humörsvägningar som heter duga. Det är någ för att de vill ha viss avstånd o göra säkert för sina Valpar med samtidigt som de har hormoner som spelar in oxå.

IdaBabe
10/23/10, 12:52 AM
#4

ja, vi har sett att hanarna har varit väldigt intresserad av henne, och hon har varit väldigt villig hon med. Jag har sett en av pojkarna var på henne och sedan dess var vi väldigt väldigt noggranna att ha dom särade då vi inte vill ha några Valpar. Hon har inte fylt ett år ens och hundar under året ska man väl inte få fram Valpar på, eller har jag fel ? Det är därför jag är lite smått orolig att det blivit någonting.

[Forest]
10/23/10, 1:16 AM
#5

4, då ringer du vetrinären hon är lite för ung för att få Valpar abortpiller rek jag om hon nu är dräktig villsäga. 

Att de kan föda fram tror jag någ går men hon är ju bara unghund själv.

IdaBabe
10/23/10, 1:27 AM
#6

Ja jag får nog ringa och prata med vetrinären så snart som möjligt. Inte ska hon själv få bebisar när hon själv är min bebis :)

Annons:
TrueBloodLover
11/13/10, 10:47 PM
#7

du kan kolla om hon har en gulvit flytning i från slidan, om hon mått illa och kräks.

det bästa är att göra ett ultaljud och göra en ev abort om det önskas.

den här sidan har jag anävnt mej av :)

http://arcadians-kennel.com/Arbete%20om%20valpning.htm

IdaBabe
12/23/10, 1:15 AM
#8

okej, tack så mycket :)

Vi har varit hos en veterinär och gjort ultraljud och hon var som tur inte dräcktig :)  bara skendräcktig som tur va :)

[Forest]
12/23/10, 10:33 AM
#9

8 Skönt :)

twinkime
12/23/10, 8:08 PM
#10

Vad skönt att hon bara var skrendräktig Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Vosjes
12/23/10, 11:25 PM
#11

Vad skönt att hon bara var skendräktig!

Det är otroligt jobbigt att gå runt och vara orolig ifall att hunden är dräktig och sedan börjar visa symptomer på det också!
Det har hänt oss så många gånger då våran yngsta tik blir skendräktig efter varje löp vare sig hon har träffat en hanhund eller inte men det är otroligt gulligt när hon bäddar för att sedan "valpa" en pipleksak eller plyshfigur.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

IdaBabe
12/24/10, 12:39 AM
#12

ja, riktigt skönt va de :) Hon är bara 8 månader så hade varit väldigt för tidigt för henne att valpa nu.

#11 Usch ja, det är inte kul att gå och vänta och vara osäker på om hon är dräktig eller inte. Det är mycket jobb med det också ju, speciellt om man inte om man inte har riktigt mycket erfarenhet eller tid/lust med Valpar nu. Hahah ja, det är faktiskt rätt gulligt när dom gör så, men dom gör en så orolig ^^

Upp till toppen
Annons: